Hoe optimaliseer ik mijn SEO?

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Table of Contents

Voer een onderzoek naar jouw eigen zoekwoorden

Hoe hoger jouw eigen website wordt getoond in de zoekresultaten van zoekmachines, hoe beter potentiële klanten jou kunnen vinden. Hoog tijd dus om een goed SEO-onderzoek uit te voeren en jouw website hierop aan te passen. 

Wie houdt er namelijk nu niet van gratis reclame?

Hieronder, de vier gouden stappen om jouw SEO te optimaliseren:

  1. Gebruik de zoekwoordplanner van Google Ads. 
  2. Verzamel alle zoekwoorden waarop jijzelf gevonden zou willen worden, bijvoorbeeld: “Timmerman regio Mol” of “Trappen repareren”.
  3. Cluster alle verzamelwoorden die je kan vinden tesamen.
  4. Op basis van deze verzamelwoorden, maak je nieuwe pagina’s an op jouw website. Wanneer mensen zoeken op een zoekwoord met betrekking tot, bijvoorbeeld “Trappen repareren” dan komen ze direct bij jou op de juiste pagina uit. Zo vinden ze direct wat ze zoeken en is de kans groter dat ze contact met jou opnemen. Een goede call-to-action is hierin cruciaal.
  5. Houd rekening met de interne linkstructuur van jouw website. Elke pagina dient door te linken naar relevante pagina’s op jouw website. Via linkbuilding wordt jouw website beter geïndexeerd door zoekmachines zoals Google.

Twee andere tools om jouw SEO te optimaliseren

Er zijn nog een paar andere tools die wij gebruiken, Answerthepublic en Ubersuggest. Via  Answerthepublic worden zoekopdrachten in Google en Bing samengevoegd en overzichtelijk getoond op dezelfde dashboard. Hier kan je een zoekwoord ingeven en ontdekken welke termen en zoekwoorden gerelateerd worden en tegelijkertijd in de zoekbalk worden ingegeven.

De andere, Ubersuggest, helpt jou bij het onderzoek uitvoeren naar welke zoekwoorden je het beste kan kiezen voor jouw business.

Hoe werkt die gratis zoekwoordenplanner van Google dan?

Hiermee kan je in een snel overzicht direct zien welke woorden men zoekt en hoe vaak er per maand wordt gezocht op deze zoekwoorden. Met deze informatie kan je jouw doelgroep identificeren en gericht content maken die men wil lezen, kortom SEO.

Zo beland je uiteindelijk op een hogere ranking bij de zoekmachines, krijg je meer bezoekers en uiteindelijk leid dit, hopelijk, ook naar extra klanten.

Om deze tool te gebruiken, dien je eerst een Google Ads account aan te maken. Tijdens het aanmaken van een nieuwe account wordt je direct doorgestuurd om een campagne te starten. Echter dien je op het einde van een campagne aan te maken, jouw creditcard gegevens in te geven. Voor de zoekwoordenplanner van Google hoef je geen creditcard nodig te hebben. 

Kies er daarom voor om over te schakelen naar expertmodus

Hierna kan je een account aanmaken zonder campagne waardoor je jouw creditcard gegevens niet hoeft in te vullen.

Navigeer dan bovenaan naar Tools en Instellingen en kies dan voor Planning. Hier zal je de zoekwoordplanner vinden.

Druk vervolgens op Zoekwoorden vinden en vul daarna één of meerdere zoektermen in die jouw bedrijf omschrijven. Gebruik de woorden die je eerder in jouw cluster hebt geplaatst. Nadat je op specifieke zoektermen hebt gezocht, dien je jouw andere zoekwoorden ook in te geven zodat je de meest optimale termen gaat gebruiken voor jouw eigen SEO.

 

Nadat je op Resultaten ophalen hebt geklikt, zal je een hele lijst met zoekwoordideeën vinden. 

In deze lijst zijn de eerste twee kolommen het belangrijkste. Het zoekwoord (op relevantie) en de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten die ingegeven worden. De andere kolommen zijn belangrijk als je Google Ads campagnes wilt opstarten en op basis van deze zoekwoorden reclame wilt opzetten.

In de tweede kolom kan je een zeer grove schatting vinden van het aantal zoekopdrachten die per maand worden ingegeven. Als jijzelf ook in één van deze zoekresultaten opgenomen wilt worden, dan is het belangrijk dat je deze woorden in jouw pagina structuur of pagina metadata plaatst. Echter, is het wel interessant om tussen de 10000 zoekresultaten te belanden? Mogelijks is het interessanter om juist op te duiken in zoekresultaten met zo min mogelijk zoekopdrachten. 

Hiervoor moet je nagaan welke klanten je wilt aantrekken. Wil je eerder massaal tewerkgesteld gaan, zoals bijvoorbeeld social media, festivals, ISP diensten, of wil je liever lokaal jouw diensten of producten leveren, zoals bijvoorbeeld een bloemenwinkel of timmerman? 

Hoe weet je exact hoeveel keer je in een zoekopdracht getoond wordt?

Vink de zoekwoorden die je wilt gaan gebruiken, toe aan jouw eigen plan. Dit kan je doen door het vierkantje voor het zoekwoord in te geven en dan te kiezen voor Toevoegen aan plan. Wanneer je al jouw zoekwoorden hebt toegevoegd dan kies je voor het planoverzicht.

Het planoverzicht geeft je een indicatie hoeveel kliks een campagne kunnen geven. Omdat wij geen gebruik gaan maken van een campagne, kan je hiermee een indicatie halen van hoeveel kliks je mag verwachten, mocht jouw website één van de bovenste resultaten zijn. 

Om dit te zien, dien je het blauwe bolletje in de grafiek helemaal naar rechts te verslepen. Scrol daarna naar beneden en dan kan je de kosten, kliks en vertongingen zien van deze zoektermen. 

De kern in het vinden van zoekwoorden is waar je de hoogste return on clicks zal hebben. Dit betekent dat je de zoekwoorden moet gebruiken, waarin je gegarandeerd klanten omzet zal krijgen. 

Afhankelijk van jouw business, maakt het niet uit of je in 10000 zoekopdrachten bent terecht gekomen of in 100. Als je daaruit 10 klanten hebt kunnen halen, is het interessanter om vaker in de zoekopdracht van 100 te komen. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden?

Laat ons een berichtje achter en houd contact.

Ben je nieuwsgierig
naar de mogelijkheden?

Laat ons een berichtje achter en houd contact.

Andere posts