Hoe optimaliseer ik zoekmachines voor mijn website? (Deel 1)

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Table of Contents

Jouw zoekmachine optimalisatie is mogelijks wel de meest efficiënte online marketing tactiek die er is. Een hoge positie levert namelijk al snel tientallen tot honderden bezoekers per dag op. Elke dag, voor jaren. 

Wat is SEO? Hoe start je die marketing machine op?

Zelfs als een artikel, video of podcast viraal gaat en duizenden bezoekers oplevert, dan zal een goed gerankeerde pagina of video in een paar weken of maanden zelfs meer opleveren. De tijd is met SEO jouw vriend. Het klopt dat bij het adverteren in Google je snel meer dan één euro zal betalen, soms zelfs meer dan tien euro per bezoeker. Het doel van SEO is dat je niet één hoge positie invult, maar juist meerdere. 

Tientallen pagina’s die soms heel goed, redelijk of matige posities innemen, maar samen bij elkaar tienduizenden of in specifieke niches honderdduizenden bezoekers per maand kunnen opleveren. Er is geen enkele andere marketing methode die op de lange termijn meer bezoekers oplevert dan de juiste SEO. 

Wat is SEO precies?

Laten we even onderzoeken wat zoekmachines doen en wat zoekers zoeken. 

  1. Mensen gebruiken een zoekmachine omdat ze een bepaalde vraag, probleem of behoefte hebben.
  2. De pagina of website die de behoefte het best vervult zou, theoretisch, het hoogste moeten ranken. 

SEO kunnen we dus versimpelen als vraag en aanbod.

SEO draait niet alleen om het letterlijke antwoord dat je wilt geven, maar eerder over de gehele zoek ervaring. 

Alles wat de zoeker doet op zijn computer, websites die hij of zij bezoekt, resultaten die hij of zij bekijkt en andere acties hebben direct of indirect impact op de zoekresultaten en de zoektocht stopt pas als de gebruiker heeft gevonden wat hij of zij zocht. 

Een belangrijk onderdeel is bijvoorbeeld de titel van een pagina. Hoe deze opvalt en overkomt in vergelijking met andere titels op de resultatenpagina is dus belangrijk, net zoals: 

  1. De leesbaarheid van de tekst 
  2. Het gemak waar de zoeker hetgeen kan vinden 
  3. De snelheid van de website en kwaliteit van de hosting 

SEO bestaat uit alle werkzaamheden die jouw website beter maken voor jouw zoekende doelgroep. De kern van SEO bestaat uit het in kaart brengen van alle vragen, problemen en behoeften van onze doelgroep en het maken van pagina’s die de behoeften van onze zoekers beter vervullen dan deze van onze concurrenten. 

Google heeft daarnaast nog wat extra informatie nodig. Google dient te weten of een pagina goed is of slecht. 

Hoe meer bezoekers op een pagina komen en hoe meer een pagina besproken wordt, spreekt dus boekdelen over de kwaliteit van de website. 

Dit helpt Google een oordeel te maken over de kwaliteit van de pagina.  

 

SEO draait dus vooral om het helpen van jouw doelgroep.

Hoe kom je hoog in Google?

In theorie zou je verwachten dat de beste pagina het hoogste zou moeten ranken. De website die de vraag van de zoeker het beste beantwoord. Dit is in praktijk helaas niet zo. Dit komt omdat de ranking wordt bepaald door een specifiek algoritme welke door een complexe set van berekeningen bepaalt of jouw pagina aan de vraag een antwoord kan geven. 

Daarom wordt er gekeken naar de waarschijnlijkheid dat een pagina goed is. Ze kijken naar tientallen to wel honderden datapunten die allemaal een kleine of grote relatie hebben tot kwalitatieve pagina’s. Er wordt bijvoorbeeld vaker naar kwalitatieve pagina’s gelinkt dan naar niet kwalitatieve pagina’s. 

Hoe zorg je dat Google weet dat jouw pagina’s van hoge kwaliteit zijn?

Hiervoor dien je een “Authoriteit” te worden, zoals dat in de technische term genoemd wordt. Een authoriteit is een betrouwbare bron met informatie over jouw vakgebied. Dit moet een bron zijn waar mensen graag naar op zoek gaan en graag plaatsen op andere websites. Dit zal automatisch jouw optimalisatie vergroten daar andere mensen linken zetten naar jouw website, en zal het niet lastiger maken om de juiste SEO te voorzien. 

De optimalisatie wordt uitgevoerd in drie niveaus, in deze volgorde: 

  1. Pagina 
  2. Website
  3. Web 


Jouw gehele website zou jouw doelgroep zo goed mogelijk moeten dienen. De informatie die je verstrekt aan jouw bezoekers zou makkelijk bereikbaar moeten zijn, leesbaar, kwalitatief goed en verwijsbaar. Hoe beter het geheel is, hoe makkelijker je zal scoren op pagina niveau.
 

Op het niveau van “web” moet je werken aan jouw naamsbekenheid in jouw niche. Om verwijzigingen te krijgen, moet je namelijk zichtbaar zijn. 

Zo kan je besluiten dat SEO vooral bestaat uit het schrijven van goede teksten, het optimaliseren van jouw website zodat deze op elk toestel goed werkt en genavigeerd kan worden, zorgen dat je een goede conversie ratio hebt, samen met branding en de juiste online marketing. 

Een autoriteit worden is een lange termijn kwestie.

Was een reputatie nu maar op één dag opgebouwd. Dat is helaas niet waar. Je bouwt het zeer langzaam op.

Je moet een hele tijd werken voordat je meerdere topposities kan inpalmen. Je moet meerdere bovengemiddelde pagina’s maken die inspelen op die specifieke vragen, behoeften en problemen.

Zorg ervoor dat je jezelf zichtbaar maakt op het internet.

Kan ik SEO mezelf aanleren of kan ik dit beter uitbesteden?

Een SEO’er is zeer goed in het optimaliseren en maximaliseren.

Door de potentie van jouw website te maximaliseren, zal een ervaren SEO’er hier waarde uit kunnen halen. Daarom is het best interessant om een SEO’er in te huren als je denkt dat de website geoptimaliseerd moet worden. Echter is SEO alleen niet een wondermiddel.

Zorg ervoor dat je een plan hebt dat hand in hand gaat met jouw business doelstelling.

Hoe kan ik het beste SEO zelf leren?

De snelste manier is natuurlijk het nemen van een SEO-cursus. Er zijn genoeg cursussen die uitgebreid informatie bieden over SEO. Zo kan je de essentie leren van SEO en helpen ze je een strategie op te bouwen, casestudies uit te voeren, handleidingen aan te bieden.  

Je kan ook een workshop volgen. Echter zal je hiermee enkel de absolute basics leren. Als je het al leren kunt noemen. Een slideshow van een aantal dia’s en een namiddag met een groep samenzitten geeft niet weer hoe diepgaand SEO kan zijn en als je niet technisch bent, zal je veel moeite hebben om dit onder de knie te krijgen. 

Analyse van zoekwoorden van concurrenten.

Iedereen kan direct beginnen met de analyse van welke zoekwoorden je wilt gebruiken. Geef de websites van jouw concurrenten in op Google en ga na welke SEO woorden gebruikt worden op hun websites.  

Moet je daarom zomaar deze kopiëren? Nee, dat raden wij niet aan. 

Door deze simpelweg te kopiëren zal je niet bovenaan de zoekresultaten geplaatst worden. Probeer echter in kaart te brengen welke termen je wilt beantwoorden en wat de bezoekers ingeven in Google. 

  1. Wat is de intentie van de zoeker? Waarom zoeken zij specifiek op dit zoekwoord en wat wordt er verwacht? 
  2. Hoe kan de vraag het best beantwoord worden? Hoe zou de website pagina er uit moeten zien? 
  3. Zorg ervoor dat bezoekers makkelijk de pagina kunnen delen met hun niche en vrienden of familie. 
  4. Hoe zorg ik ervoor dat de zoeker mijn website wil bezoeken? Welke keywords geven de juiste trigger? 


Door alles in kaart te brengen, kan je gericht bepalen welke SEO keywords je het beste kan gebruiken. Eén van de beginnersfouten die vaak gemaakt wordt is om direct te gaan voor de meest populairste zoekwoorden. Echter is de kans zeer klein dat deze keywords jouw website bovenaan gaat zetten. Kies eerder voor de zoekwoorden voor jouw specifieke niche, regio, doelgroep waar minder op gezocht wordt, maar welke je meer topposities zal geven.
 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden?

Laat ons een berichtje achter en houd contact.

Ben je nieuwsgierig
naar de mogelijkheden?

Laat ons een berichtje achter en houd contact.

Andere posts