Hoe optimaliseer ik zoekmachines voor mijn website (deel 2)

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Table of Contents

Wanneer iemand zoekt op google, dan zoekt die persoon meestal wel met een reden. De zoeker heeft een vraag, een behoefte of een probleem. De zoeker heeft een intentie!

Hoe schrijf je goede SEO teksten?

Een goede SEO tekst die zal:

  1. De zoekintentie vervullen
  2. Duidelijk laten zien dat die pagina over de zoekintentie gaat
  3. Vervult de zoekintentie beter dan deze van de concurrenten


Het doel is om zoveel mogelijk zoekers, zo goed en snel mogelijk te helpen. Dit betekent dat je een tekst best schrijft die goed wegleest, begrepen wordt en verschillende soorten lezers verder zal helpen.

Nadat je een blog post of een SEO tekst hebt geschreven voor zoekers. Dan kan je deze het beste optimaliseren voor jouw zoekers en uiteraard ook de zoekmachine. Het moet enorm duidelijk zijn in de zoekresultaten. Wanneer een zoeker jouw tekst zal scannen, gaat hij of zij kijken waar het artikel over gaat, welke vragen je beantwoordt en waarom jouw specifieke tekst juist anders of beter is dan de concurrenten.

Een van de mankementen van een zoekmachine is dat ze geen inzicht hebben in de kwaliteit van een pagina. Een zoekmachine kan niet begrijpend lezen. Daarom wordt er gekeken naar kwaliteitsindicatoren. Dit zijn datapunten die enigszins iets kunnen vertellen over de waarschijnlijkheid dat de tekst kwalitatief is en de zoeker juist zal helpen om zijn zoekintentie te vervullen.

Zoekmachines kijken naar de autoriteit van de pagina, van de website en van de auteur. Een pagina en / of website die kwalitatief goed is, zal vaker gedeeld worden op social media. Deze worden vaker naar verwezen.

Op deze manier zal een zoekmachine meerdere datapunten verzamelen die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de website. Al deze datapunten te samen bepalen hoe hoog je rankt op SEO.

Het probleem voor kleinere websites.

Wanneer je net start met jouw SEO, dan is de kans heel groot dat je niet zo heel veel bezoekers zal krijgen, omdat jouw website momenteel niet populair is en geen naamsbekendheid heeft. Dit komt omdat de zoekmachine geen datapunten heeft om de kwaliteit van een artikel te meten. Zonder deze datapunten kom je niet heel hoog in Google.

Op een andere manier gezegd, men kiest voor SEO om meer bezoekers te krijgen, maar om hoog te ranken heb je juist bezoekers nodig!

De zoekmachine heeft wat hulp nodig. We moeten hem een beetje helpen. De bal moet beginnen te rollen zodat er meer data is die de zoekmachine kan gebruiken om de kwaliteit van jouw website te meten.

Daarom is het belangrijk dat je jouw artikelen en website gaat promoten. Je moet juist op andere websites aanwezig zijn om naamsbekendheid te genereren voor jouw website. Zo krijg je meer bezoekers. Hoe beter jouw website en pagina’s zijn, hoe makkelijker het gaat.

Hoger in Google door de website te optimaliseren.

SEO draait juist om de zoekervaring. De gehele zoekervaring is breder dan het bezoeken van juist één specifieke pagina.

De look & feel van jouw website heeft invloed. Zeker direct, en zeer zeker indirect. Een onrustige header met bijvoorbeeld een vage foto zal de bezoeker juist afleiden. Dat geeft een onprofessioneel gevoel. Dat gevoel kan er al voor zorgen dat de lezer terug naar de zoekmachine gaat en naar de website van een concurrent gaat. Google merkt dit op en zal bepalen dat jouw pagina de zoeker juist niet verder helpt. Mocht je toch de ideale website hebben voor de bezoeker, zal deze niet gelezen worden en dan wordt er bepaald dat je niet het beste antwoord hebt voor de bezoeker.

Hetzelfde geldt met tekst die over de hele breedte van het scherm loopt. Dat leest niet lekker en schrikt af. Daarom is het zo belangrijk dat je jouw website zeer gebruiksvriendelijk maakt om hoger in Google te komen. Goed betekend niet meteen complex, maar echter eenvoud. Eenvoud siert natuurlijk. Eenvoud is duidelijk en begrijpelijk.

Website optimalisatie is een continue proces waarin je specifieke geoptimaliseerde pagina’s dient te maken, waarin de connecties tussen verschillende pagina’s opgezet worden en de website als een geheel zal verbeteren. Er komt geen einde aan SEO. Het gaan om de reis, omdat het eindpunt, de perfecte website in jouw niche, nagenoeg onbereikbaar is. Om hoger in Google te komen en daar te blijven, dien je constant jouw website naar een hoger niveau te tillen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden?

Laat ons een berichtje achter en houd contact.

Ben je nieuwsgierig
naar de mogelijkheden?

Laat ons een berichtje achter en houd contact.

Andere posts